IMG_2504

Wat zeg je nou, smoothies niet gezond? Wat is dat nou. Er zit toch groente en fruit in? En dat betekent vitaminen, en dat is toch goed? Ehhh in zekere zin wel, maar toch niet helemaal. Kijk verschillende groentes en fruit eten is natuurlijk goed. En als jou dat alleen lukt door smoothies omdat je anders bang bent dat je helemaal geen groenten binnenkrijgt is dat prima. Maar iedereen doet nu net of smoothies zaligmakend zijn en samen met superfoods de enige weg naar een gezond leven zijn, en dat is erg overschat. Het kan zelfs schadelijk voor je gezondheid worden als je het op de verkeerde manier doet. Ik leg je hier uit waarom.

 

elstar2Fruit is vitaminen én heel veel suiker.

Ten eerste maken veel mensen hun smoothie vooral met een lading fruit. Hop een banaan, een sinaasappel en ach die kiwi kan er ook nog wel bij. Tada, je hebt een suikerbom gemaak. Je bloedsuikerspiegel schiet omhoog. Dat geeft je eventjes lekker veel energie, maar zometeen voel je je weer lusteloos en snak je opnieuw naar zoet. Dus mocht het doel van je fruit-groente-smoothie-verslaving, meer gezondheid en minder kilo’s zijn, dan is je missie niet geslaagd als je teveel fruit tegelijk neemt.

 

Waar zijn de vezels gebleven?

Heb jij je ook laten verleiden om zo’n dure sapcentrifuge te nemen, of een nog duurdere slowjuicer? En sta je elke dag trouw te centrifugeren? Heel goed, maar je staat dus wel de vezels uit de groente te persen. Zogenaamde slowjuicers doen dat minder dan de gewone sapcentrale, maar ja in groentesap zitten echt minder vezels dan wanneer je de groenten als een salade eet. En met die vezels maak je je darmen nou juist zo blij. En wie goed opgelet heeft weet dat we tegenwoordig vooral onze darmen moeten koesteren, want zij bepalen hoe gezond we zijn.

IMG_2503

Kauwen moet!

Maar er is ook een deel van ons lichaam dat een beetje lui wordt van al dat sap drinken en dat zijn onze kaken en kaakspieren. Kauwen is namelijk heel gezond. We verbranden er energie mee.  Tandartsen waarschuwen ervoor dat verslapping van de kauwspieren de kaken verzwakt en het gebit kwetsbaarder maakt. Zacht eten blijft beter aan je gebit kleven, ofwel vergroot de kans op gaatjes.

Daarnaast doet dat kauwen nog wat nuttigs. In je speeksel zitten enzymen. Door te kauwen komen die vrij en vermengen ze zich met het voedsel dat je eet. En die kauw-enzymen zorgen er weer voor dat je eten beter verteerd wordt. Je hersenen krijgen signalen wat voor soort eten je naar binnen hebt gewerkt en waarschuwen je maag en darmen vast zodat die hun stellingen in kunnen nemen. Doe je dat niet, dan schrikken maag en darmen zich rot en gaan ze verkeerd aan het werk. Je kunt dan opstoppinegn en allerlei darmaandoeningen krijgen.

 

IMG_1863

hangop

 

Eet juist meer vet!

Omdat we zo in de ban zijn van alleen groenten en fruit eten vergeten we dat het transport van al die vitaminen door ons lijf niet vanzelf gaat. Dat gaat in ons lichaam het beste via vetten. Dus eigenlijk moet je een goeie lepel vetstof aan je smoothie toevoegen…kokosvet bijvoorbeeld. Als je een sapcentrifuge hebt, dan heb je dat vast ook wel in huis. Maar een lekkere volle yoghurt , kwark, hangop of room zijn ook prima. Geen zoete sojamelk! Dat is niet vet maar zit wel boordevol toegevoegde suikers om die vreselijke sojasmaak te verdoezelen, en dat wil je nu net niet hebben.

 

boerenkool

Eet meer groenten en fruit van dichtbij?

Vaak gaan in onze groene smoothies allerlei exotische groenten en fruit zoals sinaasappels en kiwi’s en bananen. En eigenlijk zijn wij koukleumende Nederlanders daar niet helemaal op ingesteld. Vooral niet in de winter. Onze boerenkool groeit juist prima bij vorst. De groente heeft zich daar dus tegen gewapend. Kijk, en als wij de boerenkool dus eten krijgen wij dat ‘ik kan prima tegen vorst-middel’ dus ook binnen. En dat hebben we ook nodig. Die sinaasappel is alleen maar in de zon gegroeit. Die heeft wel vitamine C, maar daar moet je ook weer niet teveel van binnenkrijgen. Kortom gebruik juist Hollandse groenten in je smoothie.

 

 

Afwisseling is het codewoord

Maar neem niet steeds dezelfde groenten en fruit, want dan krijg je telkens dezelfde stoffen binnen en de afwisseling is beter voor je lichaam. Bovendien heeft elke groente naast goede stoffen vaak ook slechte. Dat is niet erg als je afwisselend eet, maar wel als je je smoothie elke dag hetzelfde samenstelt. Neem spinazie; als je dat elke dag in je smoothie doet krijg je veel nitraat binnen en dat is niet goed. Elke dag sinaasappels levert je een overvloed vitamine C. Ook niet goed. Probeer je tenslotte te verdiepen in de groenten die je gebruikt. Want stel je combineert bietjes, andijvie en spinazie met elkaar dan heb je zomaar een driedubbele portie nitraat binnen.

IMG_2500

Poeh denk je nu. Het is ook nooit goed. Jawel hoor. Je kunt best regelmatig een smoothie nemen. Maar zie het niet als iets dat de enige weg naar gezond leven is. Zie het als een lekkere aanvulling en maak hem op de juiste manier.

The Do’s en Dont’s op een rijtje:

Eet groente en fruit liever in zijn geheel. Wil je ze toch drinken, pureer ze dan met een blender of staafmixer. Dan behoud je nog wat vezels.

Voeg vetten toe voor het transport van vitaminen en mineralen door je lichaam.

Neem niet teveel fruit in een keer, dat is teveel suiker en laat je suikerspiegel exploderen.

Drink een smoothie niet in één keer, maar verdeeld over de dag. Zo overbelast je je maag en darmen niet en krijg geen enorm opgeblazen gevoel.

Zie een smoothie niet als ontbijt of lunchvervanger maar als iets extra’s dat je eet/drinkt. Het liefst bij een maaltijd. Dat is ook weer beter voor het transport.

Leg alles wat je in je smoothie wil doen eens gewoon voor je neer en bedenk of je er ook niet een lekkere salade mee kunt maken waar je lekker lang op kunt kauwen…

En tenslotte laat je niet gek maken door foodmarketeers, eetgoeroes en hippe eetschrijvers. Maar eet gevarieerd en lekker zonder stress en poeha! Met elke dag wat los fruit, een lunchsalade en groente bij de avondmaaltijd eet jij elke dag hartstikke gezond. De lekkerste en makkelijkste gerechten vind je in Het Hollands Maandkookboek!

hethollandsmaandkookboek

 

 

 

 

 

TG Facebook Comments

20.05.2015
Geplaatst in gezondheid
3 reacties


3 reacties

    magda

    december 12, 2015


    precies wat ik dacht,dit kan niet gezond zijn,een vrouw in het zwembad vertelde mij blij dat ze elke dag een groentedrankje maakte,vaak met spinazie ,bieten snijbiet,plus broccoli. ITeveel van het goede dacht ik,dus heb ik even gegoogeld en kom jow verhaal tegen.Leuk,groetjes Magda.



    juli 21, 2016


    Want voor veel mensen kan het zeker even wennen zijn om een groene smoothie te drinken. In het begin kun je wel wat meer fruit gebruiken om te wennen. Vervolgens ga je meer groente in de smoothie verwerken om deze nog gezonder te maken.


    Michel

    oktober 3, 2016


    Door noten, zaden, pitten of avocado toe te voegen in je blender, krijg je ineens voldoende gezonde vet binnen. Lokosnootolie kan uitaraard ook, desnoods een scheutje olijfolie …..


You must be logged in to post a comment.